Eksplorasi Pengaruh Pembelajaran Kooperatif terhadap Motivasi Internal Siswa Sekolah Dasar Kelas III

Authors

  • Tika Tri Yuni Absari Pendidikan Guru Sekolah Dasar, Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan, Universitas Trunojoyo Madura, Jawa Timur, Indonesia Author
  • Mir’ah Zahra Rifadni Pendidikan Guru Sekolah Dasar, Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan, Universitas Trunojoyo Madura, Jawa Timur, Indonesia Author
  • Rahmat Dhani Pendidikan Guru Sekolah Dasar, Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan, Universitas Trunojoyo Madura, Jawa Timur, Indonesia Author
  • Agung Setyawan Pendidikan Guru Sekolah Dasar, Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan, Universitas Trunojoyo Madura, Jawa Timur, Indonesia Author

DOI:

https://doi.org/10.64788/ar-rasyid.v1i5.53

Keywords:

cooperative learning; intrinsic motivation; elementary school; grade three; literacy; peer tutoring.

Abstract

This study explores the influence of cooperative learning on third-grade elementary students’ intrinsic motivation. Adopting a descriptive mixed-methods design, data were gathered via a Likert-scale intrinsic-motivation survey (N = 24) and a semi-structured interview with the classroom teacher. Observed indicators included persistence after failure, curiosity, pride in accomplishment, preference for collaboration, and comfort in voicing ideas. Findings indicate that most students exhibit relatively high intrinsic motivation—particularly in persistence and pride—alongside positive attitudes toward group work. While cooperative lessons increased visible participation, their advantage over other instructional methods was limited. The primary challenge was heterogeneous literacy skills (reading–writing), which left some students passive or sidelined during group tasks, whereas higher-achieving peers tended to dominate. Practical implications highlight the need for tiered task differentiation, clear and rotating group roles, peer tutoring, literacy scaffolding (mini-lessons and illustrated glossaries), individual accountability, and process-focused feedback. The study concludes that cooperative learning can strengthen intrinsic motivation, but requires literacy support and inclusive role design to achieve broad and equitable impact.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Dr. Uswatun Hasanah, M. M. (2020). IMPLEMENTASI GERAKAN LITERASI di Sekolah Dasar. Pusat Penelitian Kebijakan, Badan Penelitian dan Pengembangan dan Perbukuan.

Fadli, M. R. (2021). Memahami desain metode penelitian kualitatif. Memahami desain metode penelitian kualitatif, 22.

Helmi Abidin, I. M. (2023). Multi-method Approach for Qualitative Research: Literature Review with NVivo 12 PRo Mapping. Multi-method Approach for Qualitative Research: Literature Review with NVivo 12 PRo Mapping, 8.

Jaelani, A. (n.d.). PEMBELAJARAN KOOPERATIF, SEBAGAI SALAH SATU MODEL PEMBELAJARAN DI MADRASAH IBTIDAIYYA (MI). . PEMBELAJARAN KOOPERATIF, SEBAGAI SALAH SATU MODEL PEMBELAJARAN DI MADRASAH IBTIDAIYYA (MI). , 16.

Mechi Karima Kasipahu, H. R. (2024). Meningkatkan Partisipasi Belajar melalui Model Pembelajaran Kooperatif Tipe TGT (Team Games Tournament) pada Peserta Didik Kelas 4 SD Lab School FIP UMJ. Meningkatkan Partisipasi Belajar melalui Model Pembelajaran Kooperatif Tipe TGT (Team Games Tournament) pada Peserta Didik Kelas 4 SD Lab School FIP UMJ, 7.

Neha Divya, ,. T. (2024). Analisis Model Pembelajaran Kooperatif dalam Pembelajaran Bahasa Indonesia dalam Meningkatkan Pemahaman Siswa Sekolah Dasar. Analisis Model Pembelajaran Kooperatif dalam Pembelajaran Bahasa Indonesia dalam Meningkatkan Pemahaman Siswa Sekolah Dasar, 9.

Nilamsari, N. (2014). MEMAHAMI STUDI DOKUMEN DALAM PENELITIAN KUALITATIF. MEMAHAMI STUDI DOKUMEN DALAM PENELITIAN KUALITATIF, 5.

Putri Ayu Mentari, C. R. (2014). PENERAPAN TEKNIK SCAFFOLDING DALAM PEMBELAJARAN MEMBACA PEMAHAMAN LITERASI BAHASA INGGRIS. PENERAPAN TEKNIK SCAFFOLDING DALAM PEMBELAJARAN MEMBACA PEMAHAMAN LITERASI BAHASA INGGRIS, 8.

Putri Wahidah Luthfiyani, S. M. (2024). Strategi Memastikan Keabsahan Data Dalam Penelitian Kualitatif. Strategi Memastikan Keabsahan Data Dalam Penelitian Kualitatif, 14.

Wanta, A. J. (2022). Implementasi Solusi Untuk Menghindari Stress Kerja Pada Pegawai UPTD Kebersihan Wilayah Bantargebang. Implementasi Solusi Untuk Menghindari Stress Kerja Pada Pegawai UPTD Kebersihan Wilayah Bantargebang, 5.

Downloads

Published

2025-11-19

How to Cite

Eksplorasi Pengaruh Pembelajaran Kooperatif terhadap Motivasi Internal Siswa Sekolah Dasar Kelas III. (2025). Ar-Rasyid: Jurnal Publikasi Penelitian Ilmiah, 1(5), 435-447. https://doi.org/10.64788/ar-rasyid.v1i5.53

Similar Articles

1-10 of 52

You may also start an advanced similarity search for this article.