Sebagai Instrumen Penguatan Karakter Tanggung Jawab Dan Disiplin Mahasiswa Hukum Keluarga Islam Semester 1 Di Universitas Islam Tribakti Lirboyo Kediri
DOI:
https://doi.org/10.64788/ar-rasyid.v1i5.109Keywords:
Civic and Pancasila Education, character, responsibility, discipline.Abstract
This study aims to analyze the role of Civic and Pancasila Education (PPKn) as an instrument for strengthening the character of responsibility and discipline among first-semester students of the Islamic Family Law Study Program at Universitas Islam Tribakti Lirboyo Kediri. The background of this study stems from the importance of character education in higher education, particularly related to discipline and responsibility as fundamental values for shaping good citizens. This research employs a descriptive qualitative approach using observation, interviews, and documentation techniques. The findings indicate that PPKn plays a significant role in character development through learning plans that include character indicators, active and collaborative learning practices, lecturer role modeling, and evaluation systems that emphasize moral and ethical aspects of students. Supporting factors in character strengthening include the pesantren-based campus culture, lecturer exemplary behavior, and Islamic value–based learning approaches, while inhibiting factors include students’ low personal awareness and technological distractions. Overall, PPKn functions as an effective medium for fostering student discipline, responsibility, and awareness of national identity and ethical conduct.
Downloads
References
Adha, M. M., Putri, D. S., & Mentari, A, Susanto, “Pentingnya Pendidikan Karakter Dalam Meningkatkan Kedisiplinan Dan Tanggung Jawab Mahasiswa”, Prosiding Seminar Nasional Ilmu Pendidikan, 2(1) (2023).
Anif Istianah, Sukron Mazid, Rini Puji Susanti, “Strategi Pembelajaran Pendidikan Pancasila Dan Pendidikan Kewarganegaraan Sebagai Mata Kuliah Pembentuk Karakter Mahasiswa”, Heritage: Journal of Social Studies, Vol 2, No 1, Juni 2021.
Ahmad Muhibbin Dan Sundari, “Revitalisasi Perkuliahan Patroli Keamanan Sekolah Untuk Meningkatkan Karakter Disiplin Dan Peduli Sosial Pada Mahasiswa Ppkn Sebagai Bekal Calon Ekstrakurikuler”, Jurnal Pendidikan Ilmu Sosial, Vol 27, No.2, Desember 2017, P-Issn: 1412-3835; E-Issn: 2541-4569
Atthew B.Miles et al., Qualitative Data Analysis: A Methods Sourcebook, 3rd ed. (SAGE Publications, 2014).
Benediktus Aprianus, Maria Felinsia Mbipi, Maria Yuliana Wulu, Eustakia Mogi, Maria Hildegardis Tandi, Maria Marselina Muja, “Peran Mata Kuliah Pendidikan Pancasila Sebagai Sarana Pembentukan Karakter Mahasiswa STKIP Citra Bakti”, Jurnal Riset Sosial Humaniora Dan Pendidikan, Volume. 3, Nomor. 2 Tahun 2025 E-ISSN: 3032-5218; P-ISSN: 3032-2960, Hal 46-55.
Belladonna, A. P., & Anggraena, S. N, Nurhayati, “Penguatan Pengetahuan Kewarganegaraan (Civic Knowledge) Dalam Meningkatkan Kesadaran Hukum Mahasiswa”, Jurnal Pendidikan Kewarganegaraan, 3(2), (2023), 196. Https://Doi.Org/10.31571/Pkn.V3i2.1442.
Dedi Susanto, Risnita, M.Syahran Jailani, “Teknik Pemeriksaan Keabsahan Data Dalam Penelitian Ilmiah”, QOSIM: Jurnal Pendidikan, Sosial & Humaniora Http://Ejournal.Yayasanpendidikandzurriyatulquran.Id/Index.Php/Qosim Volume 1 Nomor 1 Mei 2023.
Eko Priyanto, “Pembelajaran Pendidikan Kewarganegaraan Menerapkan Model Project Citizen Dalam Pembangunan Karakter Mahasiswa”, Khazanah Pendidikan Jurnal Ilmiah Kependidikan, Vol. Xii, No. 1 (September 2018).
Fadhillah, “Implementasi Nilai-Nilai Pancasila Melalui Pendidikan Pancasila Sebagai Upaya Membangun Sikap Toleransi Pada Mahasiswa”, Jurnal Lex Justitia, 2(1) (2020), 48–60.
Firdaus, A., & Nurdin, E. S, Maulana, “Relevansi Kurikulum Pendidikan Kewarganegaraan Dengan Tantangan Global Di Perguruan Tinggi”, Jurnal Ilmu Pendidikan, 29(1), 45-60 2023.
Hasby Ash-Shiddiqi, Riza Wahyuni Sinaga, Nadya Cindy Audina,” Kajian Teoritis: Analisis Data Kualitatif”, Jurnal Edukatif Vol. 3 No. 2 2025: Hal. 333-343 E-Issn: 3025-0544.
Hasan, Z., Anugrah, K. D., & Fitriyani, A, “Pancasila Sebagai Dasar Ideologi Negara: Tantangan Dalam Menghadapi Globalisasi Dan Mempertahankan Nilai-Nilai Luhur Bangsa”, Jurnal Inovasi Pendidikan, 6 (4) (2023), Https://Ojs.Co.Id/1/Index.Php/Jip/Article/Download/336/391/746
Hadi M, Ratnasari, & Sudirman, “Pendidikan Pancasila Sebagai Sarana Pembentukan Karakter Mahasiswa Berjiwa Nasionalis Di Era Digital”, Jurnal Civic Education Indonesia, 10(1) (2025), 45–57.
Hadi M, Sulastri, & Suharno A, “Pendidikan Pancasila Sebagai Sarana Pembentukan Karakter Mahasiswa Berjiwa Nasionalis Di Era Digital”, Jurnal Civic Education Indonesia, 10(1) 2025), 45–57.
Istianah, Mazid S, & Susanti R, “Strategi Pembelajaran Pendidikan Pancasila Dan Pendidikan Kewarganegaraan Sebagai Mata Kuliah Pengembangan Kepribadian”, Jurnal Pendidikan Kewarganegaraan, 11(3) (2021), 210–222.
Lestari, T. D., Saylendra, N. P., & Nugraha, Y, “Strategi Meningkatkan Kesadaran Moral Peserta Didik Melalui Projek Penguatan Profil Pelajar Pancasila”, De Cive : Jurnal Penelitian Pendidikan Pancasila Dan Kewarganegaraan, 3(8) (2023), 265–271. Https://Doi.Org/10.56393/Decive.V3i 8.1781
Moelong, L. J. (2019). Metodologi penelitian kualitatif Rosda.
Syafiatul Kiromah, Benny Prasetiya, “Dinamika Mahasiswa Dalam Menjaga Nilai-Nilai Karakter Santri (Studi Kasus Institut Ahmad Dahlan Probolinggo)”, Vol.7 No.2 Hal. 1200-1207 Desember 2024
Sri Arfiah, Bambang Sumardjoko, “Penguatan Karakter Tanggung Jawab Dan Kemandirian Pada Mahasiswa Ppkn Melalui Perkuliahan Kepramukaan Dalam Upaya Mempersiapkan Mutu Lulusan Sebagai Pembina Ekstrakurikuler Di Sekolah”, Jurnal Pendidikan Ilmu Sosial, Vol 27, No.2, Desember 2017, P-Issn: 1412-3835; E-Issn: 2541-4569.
Sugiyono. (2021), Metode Penelitian Pendidikan (Kuantitatif, Kualitatif, Kombinasi, R & D, dan Penelitian Pendidikan). Bandung. Alfabeta.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Mamluaturrohmah, Ali Riyadi, Tasi’ Nugroho Mauloyo (Author)

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.









